Corona Update 30 maart: huisarts zijn per telefoon

Dagelijks versturen wij u een mail met alle noodzakelijke info voor huisartsen over de corona-crisis. Op deze site publiceren we een selectie uit die mails op een thematische manier. Hieronder bundelen we de informatie over telefonisch praktijkvoeren.

Telefonische triage is kerntaak geworden: doe dit goed

Telefonisch triage is nu de kerntaak geworden van huisartsen. Een goed uitgevoerde telefonische triage is zeker niet eenvoudig, kan zeer vermoeiend zijn en haalt ons uit onze comfort-zone. Echter is dit een noodzakelijke stap om de zorg zo gericht en veilig mogelijk te laten verlopen.

De volgende inzichten helpen om deze taak goed te vervullen:

  • Het is belangrijk onze klinische blik breed te houden en ook buiten de Covid-19-epidemie te denken. Bij twijfel na telefonische triage is het belangrijk dat patiënten nog steeds kunnen gezien worden door een arts om geen andere oorzaken van de klachten te missen.
  • De telefonische triage gebeurt zoveel mogelijk door de eigen huisarts, die het dossier kent en beschikbaar heeft voor zich. Dit zal dan ook bij voorkeur zo lang mogelijk bij de eigen huisarts gelegd worden.
  • Vergeet niet dat patiënten meerdere problemen kunnen hebben op hetzelfde moment. Ook bij ‘eenvoudige’ problemen is het belangrijk dat Covid-19/BLWI-klachten nagevraagd worden en mogelijks deze patiënten in een beschermde omgeving moeten gezien worden.

Noodplan nog steeds afgekondigd

Het noodplan huisartsengeneeskunde is nog steeds afgekondigd, waardoor u als huisarts uw praktijk op een heel andere dan gebruikelijk wijze organiseert:

  • U kan uw online-agenda nog niet opnieuw open zetten! U kan enkel noodzakelijke zorgverlening verrichten. Daar gaat steeds verplicht een telefonische triage aan vooraf. Ook kan u nog steeds geen chronische huisbezoeken doen bij uw patiënten in de WZCa.
  • Denk eraan om de medicatieschema’s en Sumehr van uw patiënten up-to-date te houden. Doe dit zeker na elke telefonische triage, mogelijks worden enkele van deze mensen later opgenomen. Op die manier hebben ziekenhuizen meteen een goed zicht op de gezondheidssituatie van patiënten die worden opgenomen.

Telefonische ondersteuning gevraagd voor weekwachten

We kondigden al aan dat er een extra wachtrol in Permamed is aangemaakt ter ondersteuning van de weekwacht. Bij deze nog eens een oproep om deze shiften in te vullen.

Praktisch:

  • Enkel voor de grote weekwachtgebieden Gent-Noord, Gent-Zuid, Gent-West en Gentbrugge-Ledeberg! Zij gaven aan dat de wachten veel drukker zijn. De kleinere weekwachtgebieden hebben deze nood nog niet.
  • De nieuwe wachtrol in Permamed in die 4 weekwachtgebieden heet 'Covid-19 telefonische triage', en is een bijkomende wacht tussen 19u en 23u.

Wat houdt deze shift in? 

  • Actiphone belt tussen 19u-23u eerst alle telefonische oproepen door naar deze arts.
  • Indien deze arts vindt dat er een klinisch onderzoek moet plaatsvinden na telefonische anamnese, belt hij de effectieve arts van weekwacht op (zie Permamed-kalender) en geeft het huisbezoek door.
  • Na 23u zijn alle oproepen terug voor de effectieve arts met weekwacht.
  • Indien de effectieve arts last-minute uitvalt (door ziekte, quarantaine...), wordt eerst de 'Covid-19 telefonische triage' opgebeld om te vragen of hij de volledige nachtshift kan overnemen gezien de noodsituatie